Twitter

YAĞLI TOHUMLAR STRATEJİK ÜRÜN OLMALIDIR

Yağlı Tohumlar Stratejik Ürün Olmalıdır

 Ülkemizde çiftçilerimizin üretim politikası, kıraç alanlar dışında, para eden fiyatı yüksek olan ürünler tercih edilmektedir. Soğan,patates,ayçiçeği veya diğer ürünlerin üretimini yapan üreticiler örneğin; bu sene soğan para ettiyse büyük bir çoğunluk soğan ekimine yüklenerek, bir sonraki yıl arz fazlasından dolayı ,ihracatın olmaması durumunda büyük oranlarda zarar etmektedir. Bu politika diğer ürünleride kapsamaktadır. Para eden ürün bir sonraki yıl fazla ekimden dolayı fiyatları düşmektedir. Yıllardır üretim politikası bir türlü değişmeyerek, bu sene para eden ürün seneye zarar etmektedir. Üretici kar edemediği ürünü bırakmaktadır. Bazen üreticiler haklı olarak bize sorduklarında bu sene hangi ürünü ekmemizi tavsiye edersiniz sorusuna cevaben ise sene içerisinde fiyatı en az hangi ürünse onu ekin dememizdeki gaye şudur Psikolojik olarak üretici yıl içerisinde bir üründen kar etmemişse bir sonraki yıl o ürünü kolay kolay ekmez

 Yağlık ay çiçeği üretimi ülkemizde talebi karşılayamamaktadır. Her geçen gün yağlık ihtiyacımızı dışardan karşılamak sureti ile diğer ülkeleri zengin hale getirmeye devam etmekteyiz. Yemeklik yağ ihtiyacı ülkemizde genelde ayçiçeği yönünde kullanılması bu yönde halkın tercihi dışa bağımlılığı arttırmaktadır. Halbuki ülkemiz tarım ülkesi olmasına rağmen geçen yıl 4,3 milyar dolar yağ hammaddesi ithal ettiğimizi resmi ağızlardan açıklanmaktadır. 

 Ülkemizde buğday stratejik bir ürün olmasına rağmen yağlık ürünlere bu gözle bakılmaması , Bitkisel Yağ Sanayicileri Derneği ve ekonomistler nasıl bu açığı kapatabiliriz, 4.3 milyar dolarlık ithalatı nasıl engelleriz, rakamları nasıl düşürürüz diye çalışmalar yapsa da iyi bir politika uygulanmaması durumunda bu açığın kapatılabilmesi imkansız ve önlem alınmadığı takdirde  her geçen yıl maalesef rakamlar artarak gidecektir. Bakanlığın, alacağı önlem ve uygulamalarla örneğin; üreticilerin ayçiçeği ekimine teşvik edilmesi, desteklerin daha da artırılması ve kıraç alanlarda, kıraca dayanıklı çeşitlerin ekilmesi, üreticilerin ciddi anlamda eğitimi ile bu açığın düşürülmesi mümkün hale gelecektir.

 Ayçiçek yağının ithalatının artması ile birlikte bazı Ayçiçek yağı üreticileri, Ayçiçeği ambalajı içerisinde farklı karışımlı ürünler piyasaya sürülerek hem halkın sağlığı ile oynanmakta hem de ülke ekonomisine ciddi zarar vermektedir. Bir firmaya 18 kere ceza yazıldığı açıklanmasına rağmen, cezalar caydırıcı olmaması uyanıkların çoğalmasına sebep olmakta ve artarak piyasada yerlerini bulmaktadır. Buna bağlı olarak, halkın sağlığı hiçe sayılmaya devam edilmektedir. Amerika ve İngiltere'de bu gibi işleri yapanlar ağır ceza alıyor. Hileli üretim yapanlar ülke ekonomisine zarar verdiği gibi, ülkenin büyümesini de engelliyor. Bu firmalar ticaretten men edilmelidir. Ülkemizde  yağ çok satılan bir madde ve  İnsanların beslenmesinde olmazsa olmaz. Ve bu durumu değerlendirmeye çalışan art niyetli kişiler insan emeğine ve sağlığına saygı duymak yerine alay edercesine çoğalması hiç de hoş olmamaktadır. Bitkisel Yağ Sanayicileri Derneği Başkanı Tahir Büyükhelvacıgil, tüketicilere, "Düşük fiyattan satılan ürünlere şüpheyle yaklaşmak gerekiyor. Şüphelendiğiniz ürünleri ve firmaları ALO 174 Hattı'na şikayet edin" açıklamasında bulunarak bu konunun hassasiyetini dile getirdi.

 Ülkemiz tarım ülkesi olmasına rağmen yaklaşık olarak yıllık 12 milyar dolar tarım ürünleri ithal etmemiz ve bu ithalatın %40 a yakınını yağlık ürünlerin oluşturması tarımın hala ayçiçek ve diğer yağlık ürünlerde istenilen seviyeye ulaşmaması gerçekten ülke için ve tarım için çok acıdır. Bu durumun ilgililerce en ivedi şekilde çözüme kavuşturulması gerekmektedir.

Abdullah Kaya

Ziraat Yüksek Mühendisi

  • Site Yorumları
  • Facebook Yorumları Facebook Yorumları
Yeni yorum yaz
Henüz bir yorum yazılmadı. İlk yazan siz olabilirsiniz.
CİFTCİLİK