Twitter

ZİRAAT MÜHENDİSİNDEN ÖĞRETMEN DE OLUR. BU MUTLULUĞU SABİHA HOCA İLE PAYLAŞIYORUZ BUGÜN...

Şanlıurfa'da Ceylanpınar'da bir Ziraat Mühendisi ile bugün sohbetimiz. Sabiha Tuna ile birlikteyiz. Ancak Sabiha Hanım sadece bir Ziraat Mühendisi değil, aynı zamanda bir ''Öğretmen''...

Merhabalar, Öğretmenler gününüzü kutlayarak röportajımıza başlamak isteriz. Öncelikle bize kendinizden bahsedebilir misiniz?

Çok teşekkür ederim. İsmim Sabiha TUNA, Şanlıurfa Ceylanpınar Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesinde(Tarım Lisesi)Hayvan Yetiştiriciliği ve Sağlığı Öğretmeniyim. Selçuk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Zootekni mezunuyum. Kütahyalıyım. Sekiz yıl Ziraat Mühendisliği yaptıktan sonra öğretmenliğe geçtim. Şuan Tarım Lisesinde çalışarak iki mesleğimi de aynı anda yapmış olmanın mutluluğunu yaşıyorum.

Kaç yıldır bu mesleğin içerisindesiniz?

Üç yıldır öğretmenlik mesleğini yapmaktayım.

Geleceğin sektörü olan tarımı geliştirecek olan nesillerin yetiştirildiği Türkiye'de ki tarım liselerinin ya da okullardaki tarım bölümlerinin müfredatı hakkında bizlere bilgi verebilir misiniz?

Dünyada ve ülkemizde tarımsal alanlar değişik nedenlerle hızlı bir şekilde daralmakta. Elde kalan tarım alanları ile dünya nüfusunu besleyebilmek için birim alandaki mevcut verimin en azından korunması ve yükseltilmesi gerekmektedir. Ülkemizde tarımsal alanların aşırı sulama, aşırı gübreleme, yanlış sürüm teknikleri, erozyon, amaç dışı kullanım, kötü drenaj vb. gibi uygulamalardan dolayı üretim dışına çıkışının önlenmesi ve tekrar üretime kazandırılması için önlemlerin alınması zorunludur. Ülkemizde tarım alanı hâlâ sosyo-ekonomik açıdan önemini korumaktadır. Ülke ekonomisinin % 8,1'i (TÜİK, 2011) tarıma dayanmakta, nüfusun yaklaşık % 25'i tarımda istihdam edilmektedir. Tarım alanında yer alan nüfusun kalkınması için, tarımsal alandaki bilgi, beceri, uygulama ve teknolojilerin üreticilere aktarılması ve öğretilmesi gereklidir. Bu konuda faaliyet gösteren eğitim kurumları etkinliklerini arttırdıkları sürece tarım sektörü, ülke nüfusunu dengeli ve düzenli besleyecek, sektörde bulunan bireylerin sosyo-ekonomik seviyelerini yükseltecek, sürdürülebilir ve korunan tarım alanları varlığını koruyacak ve ülke ekonomisine katkı sağlayacak, böylece sonraki nesillere daha sağlıklı ve huzurlu bir gelecek bırakılmış olacaktır. Ülkemizde var olan tarımsal alanların korunması ve üretimin, ülke nüfusuna yetecek seviyede tutulması için eğitimli tarım elemanlarına ihtiyaç duyulmaktadır.

Hayvan yetiştiriciliği ve sağlığı alanı ile ilgili sektörel beklenti ise bu alanda eğitim-öğretim kurumlarının geliştirilerek alanında geçerli yöntem ve teknikleri kullanan nitelikli ara eleman ihtiyacının karşılanması, mesleki gelişmeleri takip eden ve kendini geliştiren bireylerin yetiştirilmesidir. Hayvancılıkla ilgili işletme faaliyetlerini planlanma, hayvan barınaklarını kurma, hayvan seçimi, hayvanların organ ve sistemlerinin yapı ve fonksiyonları, hayvanları besleme, hayvanlarda temel tıbbi uygulamalarda yardımcı olmaktır. Bu sebeple bir tarım ülkesi olan ülkemizde bu tür liselerdeki tarım ve hayvancılık bölümlerinin önemi artmaktadır.

Müfredattaki konular;

Meyve ve sebzelerin üretimi, yetiştiriciliği, hasadı ve pazara hazırlanması

Tarlada üretimi yapılan tahıllar, baklagiller, endüstri bitkileri; çayır, mera, yem bitkileri ile tıbbi ve aromatik bitkilerin yetiştiriciliği, bakımı, hasadı ve pazara hazırlanması

İç mekân süs bitkileri, dış mekân süs bitkileri ve kesme çiçeklerin üretim, bakım ve kültürel işlemleri, çiçekçilik organizasyonlarını yürütme, el ve masa düzenlemeleri, sepet-çelenk, sabit, hareketli, açık ve kapalı mekânların süslemelerini yapma.

Ekonomik değeri olan hayvanların yetiştirilmesi, bu hayvanlardan çeşitli şekillerde yararlanılması ve pazarlanması, hayvansal üründe verim ve kalite artışının sağlanması ile insan yaşamında önemli yere sahip olan hayvanların sağlığının korunması, hayvan hastalıklarıyla mücadele, Büyük ve küçükbaş hayvanları beslenme, üreme faaliyetlerini yürütme, hastalıklardan korunma, hayvansal ürünler elde etme ve değerlendirilme, hayvancılık işletmesinde yer alan traktör ve ekipmanları kullanma, hayvanların kayıt altına alınması, hayvan hastalıklarının teşhis ve tedavisinde veteriner hekime yardımcı olma, evcil hayvanlarda gebelik teşhisi ve takibini yapma, doğuma yardım etme, hastalıklarla mücadele etme, hastalık çıkan yerlerde karantina ve sağlık tedbirlerini alma ilgili bilgi, beceri ve yetkinliklerin kazandırılması halk sağlığı ve hayvan refahının oluşturulması, hayvan hastalıklarının teşhisi ve tedavisi, sağlıklı hayvansal ürünler elde edilmesine yönelik çalışmaları kapsamaktadır.

Bir tarım ülkesi olduğumuz Türkiye'de, tarım liselerini yeterli görüyor musunuz? Ne gibi çalışmalar yapılabilir?

Maalesef yeterli görmüyorum. Sizin de söylediğiniz gibi biz bir tarım ülkesiyiz. Ama kıymetini bilmiyoruz. Dışarıdan ithal tarım ürünleri ve hayvan alıyoruz. Bu durum gerçekten düşündürücü. Bu liselerinin amacı işte burada başlıyor. Bizler daha lise eğitiminde nitelikli elamanlar yetiştiriyoruz. Bu gençlerin üniversiteyi kazanamasalar bile kendilerine yetecek mezun olduklarında bilinçli tarım ve hayvancılık yapabilecek nitelikte olmalarını sağlıyoruz. Şuan ülkemizde sayı olarak 60 civarında bu tür eğitim veren liselerin olduğunu biliyorum. Fakat bu liselerde uygulama alanlarının, laboratuvarların, araç gereçlerin, hayvan çeşitlerinin yeterli olmadığını düşünüyorum. Bu liselerde Milli Eğitim Bakanlığına Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının da katkı sağlaması gerektiğini düşünenlerdenim.

Tarım Lisesi'nde mezun olan öğrencilerin üniversite kazanma ve sektörde iş bulabilme potansiyelini nasıl değerlendiriyorsunuz?

Daha önceki yıllarda meslek lisesinden yüksekokullara geçiş vardı. Şuan bu kaldırıldı. Yeni sistemde ise öğrenci kendi mezun olduğu bölüme uygun bir yer kazanırsa ek puan alıyor. Bende eski sisteme göre daha mantıklı buluyorum. Öğrencilerimiz sekiz ay kamu veya özel sektörde staj yapıyorlar. Sektörü tanıyor ve pratik kazanıyorlar. Liseden mezun olduklarında Teknisyen unvanı alıyorlar. Örneğin Veteriner Sağlık Teknisyeni çok rahat bir şekilde bir veteriner hekimin yanında işe başlayabiliyor.

Siz bir öğretmen olarak gençlerin tarıma bakışını nasıl değerlendiriyorsunuz?

Biraz yaşları itibarıyla ilgisiz buluyorum. Bunu değiştirmek ve anlata bilmek konusunda biz öğretmenlere çok iş düşüyor. Bizler öğrencilerimize ilk olarak alan derslerine başladıklarında onlara bunun önemini anlatıyoruz. İlk zamanlar sıkıntılar yaşanabiliyor. Öğrenciye bunu doğru aktardığınızda güzel sonuçlar alabiliyorsunuz. Benim akşam olduğumda telefonuma birçok soru yağıyor. Buda beni çok mutlu ediyor. Ben söylemeden kümese gidip tavuklarla ilgilenen, uygulama alanını sulayan, hafta sonu bile gelip hayvanlara yem veren , araştırma yapan öğrencileriniz olunca gurur duyuyorsunuz.

Son olarak eklemek istedikleriniz nelerdir?

Bir sevdadır öğretmen olmak. Bazen kendinden, sevdiklerinden ve zamanından feda etmek. Karşılığında meyvenizi aldığınızda gözlerinizin dolup iyi ki öğretmenim demek.

Bende tüm meslektaşlarımın Öğretmenler Gününü sizlerin vesilesiyle kutluyorum.

Duyarlılığınız için Sizi tebrik ediyor iyi çalışmalar diliyorum

  • Site Yorumları
  • Facebook Yorumları Facebook Yorumları
Yeni yorum yaz
Henüz bir yorum yazılmadı. İlk yazan siz olabilirsiniz.