Twitter

ELMA TİCARİ SIKINTI YAŞIYOR

Mut Ziraat Odası Başkanı Faruk Deniz ile son dönemlerde elmanın piyasasında yaşanan sorunları konuşmak üzere bir araya geldik.

Verimin bol fakat alıcısı bulunmayan bu sezonun elması üreticisinin yüzünü pek güldürmüyor. Mut Ziraat Odası Başkanı Faruk Deniz ile son dönemlerde elmanın piyasasında yaşanan sorunları konuştuk.

Faruk Bey,  kendinizi biraz tanıtırmısınız?

1969 Mut doğumluyum, Mut Ziraat Odası Yönetim Kurulu Başkanlığı yapmaktayım, Lise Mezunuyum. Çiftçilik, ticaret ve eğitim alanında çalışmaktayım. Evliyim ve iki oğlum var.  Mut tarımına katkıda bulunmaktan onur ve şeref duyuyorum.

Ülkemizde ki elma sektöründen bahsedebilir misiniz?  

Güzel Ülkemizin bulunduğu iklim kuşağının sunduğu avantajlar nedeniyle pek çok meyve türünün yetiştirilebildiği bir ekolojiye sahiptir.  Ilıman iklim meyvelerinden olan elma ülkemizin her ilinde yetiştirilmektedir. Sahip olduğu gen kaynakları ile dünyanın en önemli elma üreticilerinden olan ülkemiz üretim açısından da Dünyada söz sahibi olacak kadar yetiştiriciliği fazla olsa da ne yazık ki elma ihracatı istenilen seviyeye ulaşamamıştır buda çiftçilerimizi üzmektedir.

Elma üretim miktarı iller düzeyinde incelendiğinde tüm illerimizde elma yetiştiriciliği yapıldığını görmekteyiz. Ancak ticari düzeyde üretimin özellikle güney illerimizde yoğunlaşmıştır.

Ülkemizde en fazla üretilen elma çeşitlerimiz ise; Starking, Golden, Grannysmith ve Amasya elmasıdır.

Ticari olarak en fazla taze elma ticaretinin yapılmakta olup  elma  meyvesinden  ayrıca; elma suyu, elma kurusu da elde edilerek tüketim yapılmaktadır.

Bu yıl Mersin'de elma durumu nedir? Verim nasıl? Üreticiler verimden memnun mu? Fiyatlarda istenen seviyeye gelindi mi?

Mersin İli Mut İlçesi olarak; Elma durumumuz gayet iyi, verim güzel, üreticilerimiz verimden  memnun fakat ne yazık ki fiyatlar çok düşük bu fiyatlarla elma yetiştiriciliği yapılması mümkün değil  ayrıca pazarlama oldukça sıkıntı, fiyatlarda herhangi bir yükselme olmadı.

Elmanın Pazarlanmasında Sıkıntı yaşandığından dolayı ürünlerin çoğunun elde kaldığını belirttiniz. Pazarlama sorunlarından bahseder misiniz?

Pazarlama sıkıntılarımıza çözüm önerilerimiz şöyledir; Ürünümüzü doğru hasat etmeliyiz, ürüne zarar vermeden nakliyesi sağlanmalı, yüksek kaliteli ürün ile beraber uygun ambalajlamaya önem vermeliyiz. Ayrıca en önemlisi de depolama koşulları iyileştirilerek uygunluğu sağlanarak elmalarımızı muhafaza edebilecek kapasiteye sahip uygun atmosfer koşullarını temin edebilen soğuk hava depoları sağlanarak bu tesislerin sayısı arttırılmalıdır. Bunun sayesinde şuan içinde olduğumuz durumlarda elmamızı almadıkları veya az para ettiği dönemlerde depolarımızda bekletebiliriz.

Elmada sanayinin geliştirilmesi ve pazarlama sıkıntılarının iyileştirilmesine yönelik yapılacak çalışmalar nelerdir?

Elma sanayimizin geliştirilebilmesi için yerel yöneticilerimize, iş adamlarımıza, kooperatif ve birliklerimize büyük görev düşüyor sanayileşmek için bir araya gelinip ekonomiye katkı sağlamaları gerektiğini düşünüyorum. Pazarlama ise ilk önce doğru zamanda ve doğru yapılacak olan hasatla başladığını düşünüyorum doğru zamanda ve uygun yapılmayan hasat daha sonra yapılacak olan pazarlamayı başlamadan bitirmektedir. Bunun için hasat ile ilgili eğitimler yapılarak pazarlamanın önemini çiftçilerimize anlatılmalıdır. Pazarlama sıkıntımızıda ihracat ve soğuk hava depoları aracılığıyla çözüm bulunabilir. Ayrıca okullarımızda da geleceğimizin teminatı olan öğrencilerimize de her gün taze bir elma dağıtılmasını da ekonomiye katkı sağlayacağını düşünüyorum.

Tüccarların da elma alımı yapmamasının sebepleri nelerdir?

En büyük sıkıntı ne yazık ki Ortadoğu Ülkelerinde yaşanan sorunlar elma üreticilerini de olumsuz etkilediğini düşünüyorum. Bu yüzden ihracatta sıkıntılar yaşandığı için tüccarlar ürün satın almıyor.

Röportaj: Tuğba Gülsever

  • Site Yorumları
  • Facebook Yorumları Facebook Yorumları
Yeni yorum yaz
Henüz bir yorum yazılmadı. İlk yazan siz olabilirsiniz.